11 januari 2013

Nytt i hyllan: böcker

Idag hämtade jag ut ett paket från adlibris. Vid julen beställde jag hem några böcker och ser fram emot att läsa dem..när jag nu hinner. De kommer säkert att stå i hyllan och damma i några månader, man lånar ju så mycket hela tiden ;)

bookhauld

Barnflickan av Hanna von Corswant: en skräckroman. De hade inte boken i biblioteket så jag beställde hem den, men jag hoppas den är bra. Recensionerna var inte så bra på goodreads, men får se vad jag tycker om den bara jag läst den. Boken handlar i alla fall om Karin som kommer som au pair till Frankrike från Sverige. Men inget barn finns och snart börjar kusliga saker hända i det ödsliga huset. Brr, låter inte som en bok jag ska läsa innan jag går och lägger mig.

Somewhere Inside av Laura Ling & Lisa Ling: Den här boken har jag velat läsa ända sen den kommit ut, men återigen finns den inte på biblioteket så beställde den nu själv. Jag är intresserad av Nord Korea (tycker det landet är så hemskt, men fascinerande på något sätt.. ja, jag vet inte) och det här är en sann berättelse om Lisa Ling som blev tillfångatagen mars 2009 på grund av att ha olagligt kommit in i Nord Korea och filmat material som inte borde filmas. Hon och hennes kollega skulle ha fått 12 års fängelse, men augusti 2009 kom Bush på besök och de befriades.

Crow's Row av Julie Hockley: Utav de här tre böckerna är det Crow's Row som jag ser mest fram emot att läsa. Den handlar om Emily som stannar hemma när resten av familjen reser iväg till Frankrike. Under en joggnings tur blir hon vittne till ett mord, men tappar medvetandet och när hon vaknar igen inser hon att hon blivit kidnappad av en ung kriminell boss och hans gäng. Ja, man kan väl säga att det blir lite Stockholm Syndrom efter det.

Jag har nu 14 olästa böcker som jag äger + 3-4 olästa biblioteks lån (inte så mycket jämfört med andra, men ändå). Jag planerar en större beställning med engelska young adult böcker i februari eller mars. Jag borde aldrig ha gett mig in i YA världen :/ Som jag räknade kommer det gå åt 2-3 hundra euro (2-3 tusen kronor) innan jag har de böcker som jag vill ha (och då finns de inte i biblioteket). Men tror jag endast kommer att beställa de som jag verkligen vill läsa (och ha i min bokhylla) och resten kan jag försöka få biblioteket att köpa in ;) Blir en bra plan det där!

Jag fick även ett glädjande besked idag och ska få jobba 3 månader i ett bibliotek! (Vilket egentligen kanske inte är sååå bra när man är en bokmal? :D) Tänker inte skriva desto mer om min situation, men är så glad nu fastän det bara är 3 månader.

1 kommentar:

  1. Gullig du är! Och jaaa, visst är det vackert men ändå enkelt :D

    Kramar!

    SvaraRadera