23 januari 2013

Tag: Happy Bookaholic

Hittade denna boktaggen hos Maddies Bokblogg och tyckte den verkade kul.

FRÅGORNA:


1. Vad älskar du med att köpa nya böcker?
Om jag köper online så är det väntan på att få hem paketet, och när man väl fått den, öppnar lådan, går igenom varje bok och bläddrar igenom de nya sidorna (och känner doften), lite som att öppna julklappar haha. Att bokhyllan fylls med mina egna böcker.

2. Hur ofta köper du nya böcker?
Kanske några gånger per år och bara några böcker åt gången. Jag köper endast böcker som jag verkligen vill läsa, men som biblioteket inte har och jag inte orkar göra inköpsförslag. Fast nu när jag kommit in i YA-världen kanske det blir lite oftare och mer än några per gång.

3. Fysisk bokaffär eller bokhandlar online - vad föredrar du? 
Jag föredrar nog att köpa böcker online eftersom det finns större utbud och det är billigare än att köpa från bokaffären. Fast bokaffärer är mysiga när man väl är där och man kan hålla i böckerna osv.

4. Har du någon favorit bokaffär?
Nej, inte egentligen. Vi har en bokaffär (Suomalainen kirjakauppa) här jag bor, men böckerna där är dyra. Det finns en större bokaffär (Akademiska bokhandeln) i huvudstaden, men brukar inte besöka huvudstaden så ofta (brukar vara nästan lika dyrt där också tror jag). Låt mig bara säga att jag önskar vi hade en SF-bokhandel i Finland. (Jag måste nog göra en liten resa till Stockholm under sommaren så jag får besöka SF-bokhandeln!)

5. Brukar du förbeställa böcker?
Nej, det brukar jag inte.

6. Har du en månadsbudget för bokinköp, som du inte får överskrida?
Nja, jag brukar ju inte köpa så ofta och så mycket, men om jag i fortsättningen ska köpa YA-böcker så måste jag nog ha någon gräns i alla fall.

7. Bokköpstopp - är det något för dig?
Om jag inte har råd så blir det ju nog köpstopp (som just nu när jag egentligen bara vill klicka hem böckerna i min önskelista, gah!). Men lånar ju mest böcker från biblioteket ändå.

8. Hur stor är din bokönskelista?
Ganska så stor, men som tur är listan för böcker jag faktiskt vill köpa inte lika lång (då biblioteket har största delen av böckerna).

9. Vilka tre böcker (från din önskelista eller förbeställningslista) vill du äga NU?
Wither - Lauren DeStefano
My Soul to Take - Rachel Vincent
The Edge of Never - J.A. Redmerski

10. Vem taggar du vidare?
Jag taggar alla som vill göra den :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar