23 februari 2013

Fångad av Lucy Christopher

Titel: Fångad
Originaltitel: Stolen
Författare: Lucy Christopher
Antal sidor: 317
Utgivning: Raben & Sjögren, 2010
ISBN: 9789129673272 (Kartonnage)


Betyg: 5/5


You saw me before I saw you.

Gemma, en 16årig Londonbo, är på Bangkoks flygplats med sina föräldrar för att åka vidare till Vietnam. Efter ett bråk är hon på flygplatsens kafeteria och där träffar hon honom. Han med de isblå ögonen som hade en längtan i blicken. Hon blir kidnappad och förd till en plats där det enda man kan se är sand, sand och åter sand och det är hett. (En mer bättre skriven handling haha)

Man vet när man läst en bra bok då man känner sig berörd, tom, vill ha mer och inte har någon lust att börja läsa en ny bok. Det var så jag kände mig när jag läste klart sista meningen. Det är inte ofta som det händer. (Jag blev besviken då det står att det är 320 sidor, men egentligen är det bara 317 sidor, då resten av sidorna är författarens tack.) Men boken var så underbar på alla sätt att jag fortfarande nu två dagar senare känner mig helt mållös (speechless).

Boken är skriven som ett brev från Gemma till Ty, kidnapparen. Inga kapitel finns (vilket gjorde att det var väldigt svårt att lägga boken ifrån sig då jag oftast brukar avsluta vid ett nytt kapitel), men texten löpte på bra, var vackert och välskriven på sina platser. Alltså jag vet inte vad jag ska säga. Jag älskade Ty, trots att det han hade gjort var fel och själviskt. Men han trodde att han gjorde det bästa för henne. Och ibland kunde han vara lite instabil, men han var så sann med alla de olika känslorna och sidorna han visade att man själv gav in till honom.  Och så Gemma, från att vara livrädd till att så småningom värma sig upp mot honom, man kan ju inte riktigt göra något annat.

Av någon anledning så gillar jag dessa teman med Stockholm syndrom och det var egentligen den enda orsaken varför jag plockade upp den här boken. Man ska inte vänta sig för mycket, men den är så fin på sitt sätt. Landskapet de tillbringade sin tid på var något magiskt jämfört med storstaden London. Jag tyckte att boken hade en djupare mening med att leva ett enkelt liv med endast det nödvändigaste och lära sig att leva utav naturen.

Jag tyckte att boken tog rätt riktning under hela boken, men de allra få sista sidorna blev jag tyvärr lite besviken på. Jag hade velat ha mer än det, det där sista slutet som inte skulle ha varit så mycket, men som skulle ha fått mig att bli ännu mer...nånting haha. Det är lite så att jag skulle vilja att författaren skrev en novellfortsättning. Annars får jag själv bara skriva ihop det.

Boken lånade jag på biblioteket och det här är en bok som jag måste ha i min bokhylla. Jag funderar på att någon gång köpa den på både engelska och svenska då jag vill läsa originalspråket också.

3 kommentarer:

  1. Hej, har får du ISBN till Legend och Prodigy :)
    Legend: 978-0-141-33960-3
    Prodigy: 978-0-141-33957-3

    SvaraRadera
  2. […] velat läsa Michelle D. Argyles böcker The Breakaway och Pieces en längre tid efter att jag läst Fångad tidigare i år, men nu äntligen så beställde jag hem The Breakaway. Jag har höga […]

    SvaraRadera