7 februari 2013

Häxa - bortom tiden av Celia Rees

Titel: Häxa - bortom tiden
Originaltitel: Sorceress
Serie: Witch Child #2/2
Författare: Celia Rees
Antal sidor: 298
Utgivning: Rabén & Sjögren, 2002


Betyg: 3.5/5


Första boken, Häxa, var skriven av Mary i dagboksform, medan man i andra boken nästan 400 år senare får följa med Alison som forskar kring Marys levnad och människorna i byn Beulah. Alison får kontakt med Agnes som kanske har den saknade informationen om Mary. Agnes och Mary är släkt och det är genom Agnes som Mary kan fortsätta sin berättelse där första boken slutade.

Största delen av boken berättar om Marys nya liv bland indianerna efter att hon rymde från byn Beulah. Det finns några kapitel om Alison och Agnes också när de söker svar och forskar, vilket jag tycker är helt bra för det gjorde boken mer intressantare än om det bara skulle ha varit om Mary. Fast jag tyckte ändå deras karaktärer var svaga jämfört med Mary, kanske för att man egentligen inte fick följa med dem så mycket som med Mary. Jag uppfattade i alla fall Alisons brinnande intresse för det hon forskade om och Agnes vilja att veta om Mary.

Jag är litelite besviken på att boken saknade det som första boken också saknade, fast i Bortom tiden fanns det faktiskt små scener med "häxerier". Men jag får helt enkelt nöja mig med detta. Den var bra och intressant i alla fall.

Släktforskningar och forskningar på människor eller byn/städer långt bak i tiden tycker jag är väldigt intressant. Jag skulle vilja t.ex. veta hur mina förfäder levde på 1600-talet. Hurdana människor var de? Sådant som man kanske aldrig får reda på.. Nä, men väldigt intressant är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar