9 februari 2013

Inbox (1) av Daniel Glattauer

Titel: Inbox (1)
Originaltitel: Gut gegen Nordwind
Serie: Gut gegen Nordwind #1
Författare: Daniel Glattauer
Antal sidor: 203
Utgivning: Printz Publishing, 2012
ISBN: 9789197980357 (inbunden)

Betyg: 4/5


Emmi  skickar mejl för att avsluta en tidningsprenumeration, men varje gång råkar de komma fram till Leo. Det krävs bara några få mejl för att deras intresse för varandra ska växa. De delar sina hemligheter, önskningar och passioner med varandra. Och så är ju Emmi lyckligt gift också. Kommer de att träffa varandra ändå?

Genom hela boken är det bara mejlen mellan Emmi och Leo som man får läsa, vilket jag tycker är ett väldigt intressant perspektiv att läsa på. Det är nog första gången som jag läser en boken skriven så. Trots att man inte fick läsa ur deras berättarröst som man vanligen läser i böcker så kunde man uppfatta hurdana människor Emmi och Leo var genom mejlen de skickade till varandra.

Jag kan relatera mig lite till det som Emmi och Leo gick igenom under deras mejl till varandra. De olika faserna av att lära känna varandra - först ytligt sedan mer på djupet, känslorna som uppkommer när man inte hört från den andra på flera dagar, de passionerade känslorna, önskan att träffa den andra - se, röra och höra och där i mellan de "konflikterande"  känslorna mellan två personer som vill leva en stund om dagen som inte hör hemma i det verkliga livet. Och spoiler till sist känslorna av att det inte kommer att fungera mellan två personer som bara skrivit virtuella meddelanden till varandra och aldrig kommer att träffas antingen på det sättet som det hände i boken eller för att man bor på andra sidan jordklotet. Behöver ju inte betyda att det inte skulle fungera för det gör det ju, men inte alltid.. .

Jag gillade boken väldigt mycket. Sidorna flög förbi när jag väl läste och jag försökte läsa lite i taget för jag ville ju inte att det skulle ta slut och när det väl var slut kändes det tomt. Början älskade jag eftersom de var så "wittyga" då de bara var ytligt bekanta, men ju mer de lärde känna varandra på djupet och känslorna som uppkom blev det lite mer seriösare mejl. Det fanns två möjliga slut för dem och jag är inte förvånad att det slutade så :)

Jag har nästan ingen lust att lämna tillbaka boken till biblioteket, men det måste jag ju. Kanske det blir att köpa den någon gång, när den kommer ut i pocket i sommar (eftersom den inbundna verkar vara slutsåld på nätet iaf). Jag såg även att det finns en bok 2 så den måste jag bara ta och läsa snart!

2 kommentarer: