29 juni 2013

Golden

Titel: Golden
Författare: Jessi Kirby
Utgivning: Simon & Schuster, 2013
Läste som e-bok på pulseit
Inbunden: Amazon | Book Depository | Adlibris | Bokus
E-bok: Amazon (kindle) | Simon & Schuster
badge1
Betyg: 3.5/5
Sjuttonåriga Parker har alltid haft framtiden i siktet, studerat flitigt och inte sagt emot planerna  för henne. Hon har aldrig tagit chanser eller risker, eller ens kysst killen som hon har gillat i flera år. Sista året i gymnasiet får Parker en uppgift att gå igenom adresser till de studeranden som för tio år sedan skrev journaler under de några sista veckorna innan de gick ut ur skolan. De journalerna ska nu skickas ut.
När Parker får tag på journalen till en tjej som ansågs med hennes pojkvän vara ett perfekt par, en så kallad golden couple, ändras hennes liv. Dels för att hon får en större insikt i tragedin om Julianna och Scott, men dels för att hon tar mod till sig för att börja leva.

Jag hade egentligen inte tänkt läsa Golden, men när det fanns chansen att läsa den gratis på pulseit så tog jag den. Och jag är glad att jag gjorde det, men jag måste redan nu säga att jag har lite svårt att skriva en recension på boken. Jag har försökt ett flertal gånger, men jag får inte fram något vettigt. Det är helt enkelt en bok om coming of age där man inser att man bara har ett liv och borde göra det bästa utav det man har, invävt med ett litet mysterium.
Jag gillade verkligen de stunderna när Parker tog mod till sig och faktiskt började leva och följa efter vad hon känner och vill göra. Jag gillade även de bitarna då man läste Juliannas journal eftersom man fick ta del av hennes innersta tankar och känslor och genom att läsa själva journalen fick jag en känsla av att man kände henne, även när hon är död. Det fanns en fråga, mening, citat - vad man nu vill kalla det - som jag tyckte var en bra punkt för boken och det var även frågan som läraren i boken ville att eleverna skulle svara på när de skrev i sin journal. Det fick mig att tänka på mitt eget liv. Man borde inte tänka och grubbla för mycket, utan bara njuta av livet och leva..
"Tell me, what do you plan to do
with your one wild and precious life?"
 "Who you are right now, who you want to be, what you want most - all of these things that will make up your one life."
Delen med mysteriet fastnade jag inte riktigt för, kanske mest för att jag vid ett tidigt skede redan kunde gissa mig till vad det kunde vara. Men resan dit var i alla fall en helt okej läsning. Golden är en vackert skriven bok om livet, drömmar, tankar, känslor, vänskap och kärlek. Jag önskar att jag hade själva boken så jag kunde bokmärka alla sidor som berörde mig på ett eller annat sätt. Ett sista citat som jag känner att jag kan relatera mig till:
"Of course things change, that's a given. I've spent the last four years of my life working and waiting for them to change. Always waiting for the next thing - to graduate, to leave town, to go to college. And it's felt like an eternity. Time goes by slowly when you spend it waiting. But now, all of a sudden, it feels like everything has sped up. Or like it's actually been flying by this whole time, and I've been too busy waiting to see what was happening all around me. Now I don't know if it's too late to try."
Flera fina och minnesvärda citat om livet från boken finns här (men kan finnas småsmå spoilers också).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar