1 juni 2013

Läsplanering - juni 2013

läsplanering


Jag testade i maj att ha temaläsning, men kände att det inte riktigt är min grej med ett tema varje månad. Jag gillar att läsa fritt i olika genren. Istället kommer jag att ha en läsplanering med lite utmaningar varje månad där jag ska läsa böcker från varje "kategori" nedan (speciellt från bokserierna då jag vill komma ikapp eller avsluta serier).

Jag tänker ha som mål att läsa minst 1 bok från varje kategori med hjälp av en nummer generator, så att det blir lite slumpmässigt valt. Om det blir tid över för fler böcker väljer jag bara fritt vilka böcker jag vill läsa.

 

Böckerna för juni är följande, och vid månadssummeringen får man se hur det har gått.

YA bokserie: Beautiful Disaster av Jamie McGuire
Jag ser verkligen fram emot att läsa denna, men samtidigt lite nervös.

Vuxen bokserie:  Skumtimmen av Johan Theorin
Jag har läst Sankta Psyko och Nattfåk av Theorin tidigare. Ser fram emot att påbörja Ölandskvartetten nu då (fast jag läste Nattfåk innan jag visste att det var en serie).

Klassiker: Stolthet och fördom av Jane Austen
Första boken i klassiker utmaningen. Jag ser faktiskt fram emot att läsa den här.

Book jar*: Tillintetgjord av Debra Puglisi Sharp & Marjorie Presten
Jag har haft den här boken i hyllan i flera år, så bra att få den läst nu.

Valfri stand-alone från biblioteket: Kaffe med rån av Catharina Ingelman-Sundberg
Vad svårt att välja, men tänkte det här kunde vara en rolig bok att läsa under sommaren.


Boktolva: Julie Kagawa
Enda böckerna jag har av Julie Kagawa är Iron Fey serien, så det blir alltså Iron King!

 

* Book jar: I min book jar har jag böcker som jag har haft väldigt länge i bokhyllan, men aldrig plockat upp för att läsa eller böcker som jag troligen inte kommer att prioritera. Så med hjälp av book jar'en så kommer jag åtminstone få dom lästa nu.
Man kan läsa mer om vad book jar är för något här och här. Det finns en hel del book jar videon på youtube också.

5 kommentarer:

  1. Kul att du gör en egen grej! Dessutom är det ju ett jättebra sätt att få böcker lästa :)

    SvaraRadera
  2. Ja, på det sättet får jag också läst av lite allting :)

    SvaraRadera
  3. Din planering låter väldigt bra! Trevlig läsning :-)

    SvaraRadera
  4. Tack så mycket :)

    SvaraRadera
  5. […] i juni. Ganska många bra böcker och början på serier. Det här var också första månaden med läsplaneringen (*). Jag lyckades läsa 4 utav 6 böcker från listan och tycker det är hyfsat bra. Jag bestämde […]

    SvaraRadera