10 juli 2013

Rubinröd

Titel: Rubinröd
Originaltitel: Rubinrot
Serie: Ädelstenstrilogin #1
Författare: Kerstin Gier
Översättare: Christine Bredenkamp
Antal sidor: 366
Utgivning: Bonnier Carlsen, 2012
ISBN: 978-91-638-6961-7 (inbunden)
Inbunden (ny utgåva): Adlibris | Bokus | Bokia


badge1
Betyg: 4/5

Gwendolyn har alltid vetat att hennes kusin Charlotte, som förberett sig med lektioner i olika språk och stridskonster i många år, kommer att ärva tidsrese-genen. Men när hon en dag hamnar i en tidsperiod som inte alls är hennes värld inser hon att misstag måste ha skett. Utan att vara förberedd på vad som egentligen kommer att hända får hon veta om det hemliga ordenssällskapet och dess stora hemlighet. Hon får Gideon som sin partner i uppdraget, men är ordenssällskapet verkligen den rätta sidan?

När jag började läsa Rubinröd visste jag inte vad jag skulle vänta mig och jag tänkte att jag inte skulle dras in i den något mycket, men jag blev glatt överraskad. Både handlingen och språket hade en fräsch, lättläst, intressant och underhållande känsla i sig. Sidorna bara flög iväg när man väl började läsa.

Som berättarröst och personlighet var Gwendolyn alldeles underbar och humoristisk. Jag saknar att läsa om henne redan! Hon kläckte alltid ur sig något roligt när hon tänkte. T.ex. när hon försökte komma ihåg lösenordet som skulle sägas när de reste tillbaka i tiden och hon kom fram med en massa olika knasiga varianter. Jag kunde inte låta bli att skratta till då.

Jag gillade verkligen att det inte var något insta-love mellan Gwendolyn och Gideon som det så ofta är i alla böcker, istället så ogillade de varandra och bland annat äckelpotta hittade man bland deras tankar. Jag hoppas att kärleken i de kommande böckerna inte kommer att ta upp allt för stort utrymme eftersom jag gillade att de höll ett visst avstånd, men så småningom värmde upp för varandra.

Mysteriet om den stora hemligheten, hemligheten om hemligheten. Ibland blev jag lite förvirrad, men det var bara charmen att inte kunna veta precis vad allt gick ut på ännu, det får man troligen veta mer om när man läser vidare. Jag ser verkligen fram emot att läsa Safirblå snart för att få veta mer om Lucy och Paul, hela hemligheten och uppdraget.

Andra delar i serien:
1. Rubinröd
2. Safirblå
3. Smaragdgrön

3 kommentarer:

  1. Den här har jag varit lite nyfiken på, men finns ju en uppsjö av serier att påbörja :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det finns massor med serier som man vill läsa. Undrar om man någonsin hinner läsa dem alla :)

    SvaraRadera
  3. […] Den mörka staden av Carrie Ryan 61. Killing Sarai av J.A. Redmerski 62. Rubinröd av Kerstin Gier 63. Tyst av Hannah Harrington 64. Änglarnas kamp av Becca Fitzpatrick 65. Alice i […]

    SvaraRadera