27 juli 2013

Tyst

Titel: Tyst
Originaltitel: Speechless
Författare: Hannah Harrington
Översättare: Sandra Rath
Antal sidor: 304
Utgivning: Harlequin, 2013
ISBN: 978-91-640-7799-8 (danskt band)
Danskt band: Harlequin | Adlibris | Bokus | Bokia


badge1
Betyg:
4.5/5

Tack så mycket till Harlequin för recensionsexemplaret!


Chelsea tillhör det populära gänget i skolan och har svårt att bevara andras hemligheter. Men när ett av hennes skvaller leder till att en person nästan dör börjar hon inse vad ord verkligen kan göra för skada. Hon avger ett tysthetslöfte, för det kan ju inte bli värre? Men att påföljderna skulle bli så stora hade hon inte kunnat ana.

Tyst är en bok som jag tycker att alla borde läsa. Den kändes väldigt realistisk för mobbning är något som händer hela tiden. Även karaktärerna kändes realistiska eftersom de är personer som man skulle kunna föreställa sig i verkliga livet. Man ser också hur grupptryck påverkar fastän man i själva verket inte ens skulle ha något emot personen som blir mobbad. Jag känner igen den här världen alltför väl och jag hade blandade känslor när jag läste..

I början var Chelsea väldigt ytlig, men under bokens gång utvecklades hon enormt mycket och i slutet tyckte jag riktigt bra om henne. Att hon insåg vad som var moraliskt rätt och fel. Att hon dessutom lyckades hålla tysthetslöftet ger jag henne eloge till. Det är ju så lätt att säga att man inte skall säga ett enda ord och så lyckas man ändå säga något i misstag. Jag tror att hon tack vare löftet under den här tiden kom underfund med vem hon egentligen är och vem hon vill vara och insåg att det finns personer som är mer..rätt för henne än det populära gänget var. Hela gänget från Rosies var helt underbara. De är personer som jag gärna skulle vilja bekanta mig med. Karaktärerna kändes så verkliga att jag även nu har svårt att tänka dem som bara karaktärer i en bok, jag vill lära känna dem och bli vän med dem. Romansen mellan Sam och Chelsea var bara för söt, hjärtat gjorde några glädjeskutt när de var tillsammans.

Det som fick mig att tänka lite extra på var Chelseas lycklighet när det gällde de här två olika vänkretsarna hon fått uppleva. Hon verkade inte vara genuint lycklig när hon var i det populära gänget, hela tiden var hon tvungen att tänka på vad hon sa/tänkte/tyckte, hur hon klädde och uppförde sig med vännerna. Det kändes mest ytligt och om hon tyckte något annat så kunde hon få en blick av vännerna och risken att bli utfryst för att man sagt emot är ju för stor, sådant vill man ju inte vara med om när det gäller skolans populäraste gäng eller hur? Fast hon hade säkert många bra och minnesvärda stunder med dem och en bästa vän som stod vid hennes sida om det fanns orsak till det.
Men när hon var med Sam och resten av gänget blev hon en helt annan person. Hon hade ingen press på sig och kunde klä och se ut hur hon ville. Här var det ingen som tittade snett på henne eller någon annan som inte är som de (okej, en person gjorde det i början men det ändrades ju) och hon verkade ha fått vänner som stod vid hennes sida fastän alla andra trakasserade och frös ut henne. Sådana vänner skulle jag inte skulle vilja ge upp.

Tyst var en väldigt snabbläst bok att ta sig igenom, sidorna bara flög förbi. Som jag nämnde tidigare så tycker jag att det är en bok som borde läsas. Den är känslosam och den berör, den får en att inse vilken effekt ord och även vänskap har. Jag rekommenderar den starkt!

2 kommentarer:

  1. […] mörka staden av Carrie Ryan 61. Killing Sarai av J.A. Redmerski 62. Rubinröd av Kerstin Gier 63. Tyst av Hannah Harrington 64. Änglarnas kamp av Becca Fitzpatrick 65. Alice i Zombielandet av Gena […]

    SvaraRadera
  2. […] och Insurgent* av Veronica Roth. (recensioner) Tyst* av Hanna Harrington. (recension) Alice i Zombielandet* av Gena Showalter. (recension) De odödligas regler* av Julie Kagawa. […]

    SvaraRadera