25 januari 2014

Bokbloggsjerka: goodreads eller boktipset

jerka11 Nu är det äntligen helg igen och förutom ett test som ska göras i en kurs så har jag hela helgen fri för mig själv. Men nu är det jerkan som jag ska svara på. Annika undrar om vi har ett konto på Goodreads, Boktipset eller båda? Vilken av dem är bäst och varför?

Jag har hört om Boktipset och kikat in där, men har inte ett konto. Däremot använder jag Goodreads flitigt (här) och går in där flera gånger per dag, för att se vad andra läser, för att sätta till böcker till tbr listan osv. Jag är också en goodreads librarian så jag sätter då och då till böcker som inte finns där. Man får en hel del bra boktips därifrån, men det negativa är kanske att tbr-listan blir så oändligt lång när man bara sätter till allt som man vill läsa.

Det som jag gillar med goodreads är att man såklart då kan betygsätta böckerna (men de har ingen ½ stjärna och det tycker jag borde sättas till) och att man kan skapa olika hyllor att sätta en bok i (t.ex. olika genren, vilket år man läst boken osv. Fritt fram att skapa hyllorna). Sedan finns det olika grupper som man kan joina, citat från böcker som man kan gilla, listor av alla slag.

goodreads1-1

12 kommentarer:

  1. Ja det blir ett lyxproblem när to-be-read-listan börjar bli överfull. Jag har tre olika nu, tbr, tbr-later och tbr-maybe ;)

    SvaraRadera
  2. Det låter jättekul, men risken är förstås att jag kommer att fastna totalt i att hålla på med en sådan sida...;)

    SvaraRadera
  3. Haha, det där är ju ganska bra ;) Den där tbr-maybe lät som en bra idé. Själv har jag en tbr, 2013-releases och 2014-releases.

    SvaraRadera
  4. Ja, man fastnar ganska snabbt i det när man väl börjat x)

    SvaraRadera
  5. Håller med om att tbr-listans längd tenderar skapa mardrömmar, och det är ju inte riktigt tanken ;-)

    SvaraRadera
  6. Min tbr-lista har spårat ur, tror jag ska använda mig av annelies uppdelning :)

    SvaraRadera
  7. Det där med hyllor att sätta böckerna i låter kul tycker jag, som ännu är kontolös.

    SvaraRadera
  8. Jag är glad att jag till slut gjorde slag i saken och skaffade ett konto på Goodreads. Det är speciellt kul att man kan lägga in vilken sida man är på i boken man läser och sedan kan man gå tillbaka och se i vilken fart man läste den :)

    SvaraRadera
  9. Haha, nä det är det ju inte. Jag försöker alltid då och då rensa i tbr, men ändå har man alldeles för mycket där x)

    SvaraRadera
  10. Ja, Annelies uppdelning var rätt så bra. Den där tbr-maybe ska jag i alla fall använda ta i bruk så småningom :)

    SvaraRadera
  11. Ja, det är rätt så kul :) Då kan man ha lite bättre koll på vilken genre eller något böcker hör till :)

    SvaraRadera
  12. Att lägga in vilken sida man är på tycker jag är kul också och sedan om man skrivit någon kommentar samtidigt så kommer man kanske ihåg bättre någon detalj :)

    SvaraRadera