5 januari 2014

Minirecensioner x5

För att få åtminstone en stor del av de orecenserade böckerna som jag läst under 2013 recenserade kommer det att komma en hel del korta mini-recensioner. Nu tänkte jag recensera de böckerna som jag läst i december.

 
Infinite Sky (Infinite Sky #1) av C.J. Flood
Simon & Schuster, 2013
goodreads
Betyg: starstarstarhalfstarblankstar

Det här var en väldigt fin, men sorglig bok. En sommar att minnas för evigt som började med en "förbjuden" vänskap, men som slutade med sorg och det var verkligen hjärtskärande. Under de sista kapitlen rann bara tårarna. Jag gillade Floods skrivsätt och boken var svår att släppa ifrån sig när man väl kom in i den fastän den ibland kunde vara lite seg.

Jag trodde att Infinite Sky var en stand-alone, men det ser ut att vara åtminstone en duologi. Andra boken har ingen titel eller omslag än, men som enligt goodreads kommer ut i sommar. Jag ser fram emot att få läsa fortsättningen.

liner


Lex bok av Sara Kadefors
Lilla Piratförlaget, 2013
goodreads / Boktrailer
Betyg: starstarstarblankstarblankstar

När jag såg boktrailern första gången tokgillade jag den fast man egentligen inte fick se så mycket - men det var just idén som gillade. Jag gillade idén med en tjej som kanske är lite utanför allting, men som sedan gör en blogg och är som en helt annan person som alla ser upp till utan att någon i ens omgivning vet om att det är just hon. Tyvärr så gillade jag boken lite mindre. Mest för att jag i början tyckte att Lex var otroligt pessimistisk, drog ner alla som hade någon slags dröm om sin framtid och ratade allt med samhället och så var hon smått barnslig också. Men jag tror att Lex ändå gick igenom en liten förändring medan hon spelade sin roll som Maya och halvvägs började jag stå ut med henne.

Boken hade ett budskap som jag tycker var aktuella i både samhället, skolvärlden och bloggvärlden så det var sist och slutligen ändå en helt okej läsning.

liner


Bortgift av Simonette Schwartz
LL-förlaget, 2013
goodreads
Betyg: starstarhalfstarblankstarblankstar

Den här boken såg jag i "nyheter hyllan" på stadsbiblioteket och eftersom den var tunn och hade ett fint omslag så lånade jag den. Boken är väldigt lättläst som man kan se här så det gick snabbt att läsa ut den. Fastän jag bara gav den 2.5 stjärnor är den inte direkt dålig, handlingen var i stort sett helt okej och det var även intressant att läsa om en kultur som jag inte än så länge har läst om i en roman. Jag tyckte bara att allting gick väldigt snabbt framåt och det beror ju också på att den bara är 115 sidor med inte så mycket text som i vanliga böcker.

liner


Poison Dance (Midnight Thief #0.5) av Livia Blackburne
Lion's Quill Press, 2013
goodreads
Betyg: starstarstarstarblankstar

Thank you so much Livia Blackburne for the arc.

Jag blev förfrågad av författaren Livia Blackburne om jag ville recensera novellen Poison Dance som sker ungefär 6 år innan den första boken Midnight Thief och självklart tackade jag ja, då lönnmördare under medeltiden var något som jag gärna hade lust att läsa om.

Jag gillade verkligen författarens sätt att skriva, en fängslande läsupplevelse både när det gäller handling och dialoger. Hon har skapat en fantastisk medeltidavärld som innehåller värdshus, klaner, handlare, dansflickor och en guild med lönnmördare och konspirationer. Språket gjorde att jag snabbt kom in i berättelsen och kunde föreställa mig karaktärerna, omgivningen, händelserna och tidsperioden - utan att jag behövde läsa en massa onödiga scener som fyllde sidorna. Det uppskattade jag verkligen. Novellen berättades ur lönnmördaren James synvinkel. Jag gillade honom och hans två vänner och relationen som uppstod mellan James och dansflickan Thalia. Slutet förvånade mig och gjorde mig lite sorgsen eftersom jag på så kort tid hade fått tycke för karaktären, men nu ser jag desto mer fram emot att läsa Midnight Thief, som kommer ut i juli, för man fick läsa första kapitlet av boken. Snabba på dig, juli!

liner



Vad jag såg och när jag ljög av Judy Blundell
B Wahlströms, 2013
goodreads
Betyg: starstarstarhalfstarblankstar

Tack så mycket B Wahlströms för recensionsexemplaret!

När jag först hörde om Vad jag såg och när jag ljög lockades jag av handlingen som sker efter andra världskriget och omslaget. Jag visste egentligen inte vad jag skulle förvänta mig, men fastän det var annat än vad jag hade tänkt mig så var den riktigt bra.

Evie är en flicka som pendlar mellan att vara ett barn och en vuxen, en period som alla unga går igenom vid något skede, och det märkte man när det gällde hennes handling och tankar. Hon vill ha på sig fina klänningar och läppstift så som hennes vackra mamma bär dem och få uppmärksamhet från en man - som ledde till något som hon inte hade kunnat tänka sig då. Allt som hon går igenom under semestern påverkar henne och hon förändras. Jag gillade Evie fastän hon var lite naiv för de saker som hände runt om henne, men all sorts erfarenhet ändrar en person och jag gillade mycket den Evie som hon blev i slutet. Jag hade gärna läst vidare där det slutade eftersom hon var en karaktär som jag lätt fäste mig vid och hade velat veta hur det går för henne efter sista meningen. Jag gillar att läsa böcker som är under och efter krig, fastän man blir så upprörd, och det här var också en intressant och berörande läsning både när det gällde fakta under/efter kriget som kom fram och själva händelserna med Evie.

1 kommentar:

  1. […] december fick jag av författaren själv en arc av novellen Poison Dance (recension här) som jag verkligen gillade och nu längtar jag bara tills Midnight Thief kommer ut i […]

    SvaraRadera