17 februari 2014

Bokbloggsjerka - slav under böckerna

jerka11 Innan jag fortsätter med mina studier nu på morgonkvisten (innan jobbet) tänkte jag ta och svara på Annikas bokbloggsjerka: Skriv om för- och nackdelar med att vara en slav under böckerna, och ge gärna tips på hur du brukar skapa mer tid för mer läsning.

Fördelarna: med att vara en slav under böckerna är när man får besöka och uppleva andra världar och liv, världar som kanske inte finns i den här världen. Speciellt då när jag är stressad eller bara har det jobbigt är boken den första som dyker fram för då kan jag slappna av och bara vara för en stund och inte tänka på det som är jobbigt.

1555296_701758063188391_950831281_n

Nackdelar: De största nackdelarna är nog att man vill läsa så många, många böcker men tiden finns inte riktigt till. Och en del av böckerna vill jag gärna äga så i längden går det åt en hel del pengar till det och ju mer jag köper desto mindre finns det utrymme för dem.. Men nja, fördelarna överväger nog mot nackdelarna.

Skapa tid för läsning: Själv brukar jag alltid försöka läsa en timme innan jag ska sova. Jag brukar läsa mellan pauserna när jag ser på tv, läser under lunchpausen förutsatt att inte några kollegor pausar samtidigt. Jag läser också närhelst jag, med gott samvete, kan läsa en bok (och det brukar oftast bli när jag fått en uppgift inskickad och inte har bråttom till nästa deadline).
Jag önskar ibland att jag åkte buss till jobbet så jag kunde sitta och läsa istället för att köra bil. Sedan om man lyssnar på ljudböcker så kan man ju lyssna på en bok när man städar, stickar/virkar/syr och sådant, men ljudböcker är inte riktigt min grej så..

7 kommentarer:

  1. Härligt citat och så sant!
    Intressant att det vi ser som nackdelar enbart är att vi inte hinner läsa allt vi vill och att pengar och utrymme brister. Petitesser alltihop :)

    SvaraRadera
  2. Vilket bra citat, har aldrig hört det förut men ska lägga det på minnet:)

    SvaraRadera
  3. Den största nackdelen är när man ska ha en inlämning men fastnar i en bok istället, jag har löst det med att skynda mig läsa ut boken jag håller på med innan man får uppgiften och sen inte börja på en ny förrän uppgiften är inlämnad. Det går lite sisådär

    SvaraRadera
  4. Jag är jätteglad att jag kan läsa på bussen. Till mitt förra jobb gick jag och det är ju i och för sig bra att ha så nära, men eftersom jag inte lyssnar på ljudböcker så kändes den tiden bortslösad :)

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen en nackdel att det finns så många böcker man vill läsa, man hinner aldrig riktigt ikapp :)

    SvaraRadera
  6. Jag har inte riktigt hittat ljudböcker heller. Men jag kan tro att det skulle vara en bra sak.

    SvaraRadera