24 februari 2014

Eld

Titel: Eld
Serie: Engelfors #2
Författare: Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
Antal sidor: 634
Utgivning: Rabén & Sjögren, 2012
ISBN: 978-91-29-67780-5 (kartonnage)
Goodreads
Betyg: starstarstarstarblankstar

Recensionen innehåller spoilers!

De utvalda ska börja andra året på gymnasiet. Hela sommarlovet har de hållit andan i väntan på demonernas nästa drag. Men hotet kommer från ett håll de aldrig kunnat förutse.

Det blir alltmer uppenbart att något är väldigt, väldigt fel i Engelsfors. Det förflutna vävs ihop med nuet. De levande möter de döda. De utvalda knyts allt tätare till varandra och påminns återigen om att magi inte kan lindra olycklig kärlek eller laga krossade hjärtan.

liner

Det har gått lite över ett år sedan jag läste första boken, Cirkeln, och konstigt nog så kom jag ihåg en del detaljer, medan andra var lite mer diffusa. Det var verkligen roligt att återvända till Engelfors och jag märkte ganska snabbt att jag hade saknat att läsa om karaktärerna och världen som författarna byggt upp. Trots att boken är väldigt tjock, lite över 630 sidor, så kunde jag på en bra läskväll läsa 100-200 sidor och de där sidorna bara flög förbi utan att jag ens lade märke till det! (Det fick också min läslust att skjuta upp i höjden för det är verkligen länge sedan som jag haft tid att läsa sådär mycket på en kväll). Men det är nog tack vare författarnas skrivsätt och handlingen.

I Eld får man lära känna de fem flickorna bättre och följa deras utveckling både individuellt och som de Utvalda. Det som jag verkligen gillade var att hur olika Minoo, Vanessa, Linnea, Ida och Anna-Karin är när det gäller både personlighet och bakgrund, men att de ändå höll samman och samarbetade och hur deras vänskap växte för varje gång de fick någon motgång. De är bara ett så härligt gäng! Jag har inte direkt någon favorit i gruppen eftersom de alla är så unika på sitt sätt. Viktor var lite av en mystisk nykomling till Engelfors och ibland visste jag inte riktigt vad jag skulle tycka om honom, jag ser i alla fall fram emot att läsa mer om honom i Nyckeln (för han kommer ju väl att vara med där?)

Handlingen då? Första halvan var det mest om karaktärernas vardagliga liv och deras problem. Men efter halva boken så började det hända saker och ting och man satt lite på spänn hela tiden över hur det egentligen skulle gå. Det mest intressanta var att läsa (spoiler)när de bytte kropp och jag tyckte att valet i vems kropp de hamnade i satt verkligen perfekt. På det här sättet förstod både jag och karaktärerna själv bättre den andra karaktärens liv vars kropp de hamnat i. Men kan väl säga att det nog blev lite rörigt att håll koll vem som var vem(/spoiler). Hotet som låg på flickornas axlar kunde jag ganska snabbt lista ut, men vem som var boven bakom allting hade jag ingen aning om förrän det kom fram i boken. Och slutet då? Gah! Jag kände nog mig lite tom efteråt, buuh :(

Nu när jag har läst ut Eld så kommer jag att direkt fortsätta med Nyckeln (då den här serien är mitt februari lästema) och det ser jag verkligen fram emot. Jag hoppas att Nyckeln kommer vara lika bra, om inte bättre och lika snabbläst trots sina 813 (!!) sidor.
Favoritcitat:
"Jag sökte på nätet och det stod att kistan borde ligga cirka två meter ner i jorden", säger Minoo och greppar en spade.
"Två meter", stönar Vanessa och tar en spade hon också, stöter den prövande i marken. "Anna-Karin, du har ju för fan jord som element, kan inte du bara abrakadabra bort den?"
"Du har luft, så då kan du ju lika gärna blåsa bort den", säger Anna-Karin tyst.

Andra böcker i serien:
1. Cirkeln
2. Eld
2.5 Berättelser från Engelfors (i serieformat)
3. Nyckeln

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar