1 februari 2014

The Pledge

Titel: The Pledge
Serie:
The Pledge #1
Författare:
Kimberly Derting
Antal sidor:
336
Utgivning:
Margaret K. McElderry Books, 2011
ISBN:
9781442422032 (e-bok)
goodreads
Betyg: starstarstarhalfstarblankstar

In the violent country of Ludania, the language you speak determines what class you are, and there are harsh punishments if you forget your place—looking a member of a higher class in the eye can result in immediate execution. Seventeen-year-old Charlaina (Charlie for short) can understand all languages, a dangerous ability she’s been hiding her whole life. Her only place of release is the drug-filled underground club scene, where people go to shake off the oppressive rules of the world they live in. There, she meets a beautiful and mysterious boy who speaks a language she’s never heard, and her secret is almost exposed. Through a series of violent upheavals, it becomes clear that Charlie herself is the key to forcing out the oppressive power structure of her kingdom…

liner

Under vecka 3/2014 kunde man läsa The Pledge gratis på pulseit.com och självklart nappade jag på eftersom jag velat läsa The Pledge en tid.

Det som främst av allt fick mitt intresse upp var världen. Samtidigt som jag tyckte att det var lite löjligt så fascinerades jag av världen som Derting byggt upp. De lever i olika klassystem och får bara kunna två språk - Englaise som är det universala språket och ett andra språk som fastställer i vilken klass man hör till. Om någon som är i en högre klass pratar på sitt språk kan man bli avrättad om man tittar upp på dem, men om de pratar i Englaise så är det helt okej. Sådana här världar är så fascinerande för jag börjar alltid fundera hur det egentligen skulle vara om vi levde i en sådan värld just nu. Inte trevligt såklart, men ändå.

Det fanns en hel del små "mysterium" som jag hade några olika teorier för, men vad jag blev överraskad när jag vid 57% fick reda på dem för jag hade inte förutsett just det SPOILER: att Max var en prins och att Charlie och hennes syster var prinsessor. Jag trodde bara att Max och hans två vänner var högt uppsatta soldater som kunde det kungliga språket/var drottningens vänstra eller högra hand och att Charlie/Angelina skulle spela en stor roll i att förgöra drottningen - vilket de ju i och för sig också gjorde. /SPOILER SLUT trots att jag nu efteråt insåg att det flera gånger fanns tydliga tecken på det. Nu efteråt känner jag mig lite fånig att jag inte hade nappat på ledtrådarna.. :)

Det som sänkte betyget lite var romansen i andra halvan av boken, brist på karaktärernas utveckling och enstaka händelser som gick lite för snabbt framåt och hade kunnat slipats på bättre. Charlie och lillasystern Angelinas relation var en av de sakerna som jag gillade väldigt mycket, man kunde se hur viktig Angelina var för Charlie och att hon skulle ha gjort vad som helst för sin lillasyster.

I det hela så gillade jag The Pledge för det höll ändå intresset och spänningen uppe och som jag nämnde tidigare så hade jag ingen aning om vad som egentligen skulle komma förrän vid halva boken. Att man fick följa med ur några av de andra karaktärernas berättarröster gjorde att man kunde gå lite djupare in i berättelsen än om det bara skulle ha varit från Charlies synvinkel. Jag ser fram emot att läsa vidare i serien med The Essence och hoppas på att få läsa lite mer om Angelina.
“I loved voices, I always had. Words held meaning, but voices held emotion.”

Andra böcker i serien:
1. The Pledge
2. The Essence
3. The Offering

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar