23 september 2014

Augusti mini-recensioner

Här kommer mini-recensioner för några av böckerna som jag läste under augusti månaden.

The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender av Leslye Walton
goodreads

En bok som jag har väldigt svårt att beskriva med ord för att ge den rättvisa. The Strange and Beautiful Sorrows of Ava Lavender handlar om en flicka med vingar, och som vill breda ut sina vingar. Så mycket mer än det behöver man inte veta om handlingen innan man kastar sig in i den här märkliga, men vackert skrivna boken. Jag skulle inte klassa Ava Lavender som en typisk "paranormal", utan som en hjärtvärmande och hjärtskärande berättelse om generationer av både smärta och passion i kärleken med en gnutta av magisk realism. Tempot i boken är även på sitt sätt ganska långsam/seg, stundvis kanske lite förvirrande om man inte hänger med i svängarna, något som kanske inte tilltalar alla, men det är det som med allt annat gör boken så fenomenal. Under hela boken så visste jag inte riktigt vart den var på väg eller vad jag skulle förvänta mig. Jag följde bara med och blev alldeles betagen av Ava Lavender, hennes släkt och deras historia. Jag rekommenderar den här starkt om du gillar böcker som har ett vackert språk och har det där lilla udda och extra djupet.

Betyg: 5 av 5

Projekt Rosie (Don Tillman #1) (eng. The Rosie Project) av Graeme Simsion
goodreads

Don är 39 år och ska gifta sig, men han vet inte med vem. Som en strukturerad forskare utformar han "Projekt Fru" där kvinnor ska fylla i ett frågeformulär som han skapat, för att han sedan bäst ska kunna välja ut den perfekta frun till sig. Men så träffar han Rosie som är den totala motsatsen och hela hans tillvaro vänds upp och ner. Projekt Rosie är en snabbläst, humoristisk, charmig och tänkvärd feel-good roman. Jag gillade verkligen att Don gick från att ha varit en väldigt, väldigt rutinerad man till att sakta, men säkert kunna komma ur sin trygghet och släppa loss lite, både när det gäller relationer och olika situationer som han hamnade i. Jag gillade även Rosie och hans två vänner som han hade. Jag såg att det kommer ut en andra bok om Don och Rosie nu i september 2014 som heter The Rosie Effect. Den kommer jag definitivt att plocka upp när den kommer ut på svenska!

Betyg: 3.5 av 5

Sju minuter över midnatt (eng. A Monster Calls) av Patrick Ness
goodreads

Jag hade hört väldigt mycket gott om Sju minuter över midnatt och bestämde mig för att låna hem den. Jag visste inte alls vad jag skulle förvänta mig av den med en pojke och monstret som besöker honom vid midnatt och jag lämnades lite förvirrad i början innan det så småningom gick upp för mig vad monstret symboliserade. Verkligen en hjärtskärande berättelse och de illustrerade bilderna var som pricken på i:et. Sju minuter över midnatt fick mig inte att gråta, men en stor klump i halsen hade jag definitivt och budskapet, som alla säkert någon gång i sitt liv har varit med om - både lättnaden och skulden som man känner, lämnade mig smått tom och känslomässig inuti efteråt. En bok som man inte glömmer i första taget.

Betyg: 4 av 5

The 5th Wave (The Fifth Wave, #1) av Rick Yancey
goodreads

Ibland är det roligare att bara vara ovetande och inte försöka klura ut allting i förväg så för det mesta så följde jag bara med karaktärerna under deras "liv och död"- äventyr och fick reda på saker och ting samtidigt som de gjorde det. Ibland misstänkte jag någonting, men ibland så kunde de misstankarna krossas och man kastades fram och tillbaka med vem och vad man skulle tro på, vilket ibland kunde vara lite frustrerande (på ett bra sätt dock). Jag fastnade inte direkt för någon av karaktärerna, men de var ändå intressanta att följa. När det gäller kärleksdelen så gillade jag faktiskt Cassie och Evan tillsammans. Dock så tyckte jag att Cassie skötte sin del mycket bättre än Evan, från hans sida var det för insta-love:igt (vilket börjar bli sååå tråkigt och kliché). Det känns även som om det kunde bli en kärlekstriangel och det hoppas jag att det inte kommer att hända för jag hejar på Zombie och Ringer.
The Infinite Sea kom ut förra veckan och jag ser så fram emot att få se vad som kommer att hända framöver.

Betyg: 4 av 5