18 oktober 2014

Mini-recensioner: Beautiful Darkness | By These Ten Bones | The Iron Fey

Här kommer några mini-recension på böcker som jag läst under september och oktober. Om ni vill läsa handlingen så klicka in er på bokens goodreads sida.

Beautiful Creatures - Svåra val, magiska hemligheter (Caster Chronicles #2) av Kami Garcia och Margaret Stohl
(goodreads)

Äntligen har jag fått andra boken i Caster Chronicles serien läst. Jag tyckte faktiskt den här kärleksangsten som Ethan upplevde i första halvan av boken blev lite för mycket när det bara malades upp och ner om samma saker om och om igen. Dock var Liv en intressant karaktär som introducerades. Efter andra halvan av boken när de gav sig ut på det riktiga äventyret så blev det mycket bättre, äntligen händer någonting! Önskar att mer än halva boken hade varit i samma takt som då och jag tycker faktiskt att boken kunde ha varit sisådär 100 sidor kortare.

Självklart ska jag fortsätta med tredje boken för att se vad som kommer att hända med Ethan, Lena, Link och Ridley (!).


Betyg: 3.5 av 5



By These Ten Bones av Clare B. Dunkle
(goodreads)

Måste bara säga att det här omslaget är så fint! Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här. Jag både gillar den mycket, men ändå tycker jag att den var ganska medelmåttig. Jag vet inte riktigt.  Kanske det var något med den gotiska atmosfären i en medeltida Skottland och hur Maddie och Carver var med varandra. Det är så sällan som man ser en relation/förhållande mellan två karaktärer där de inte är på varandra hela tiden. Tyckte det var fint det som de hade.
Mysteriet var inte heller svårt att lista ut, men tycker det var en intressant, men även en lite obehaglig vinkling på hur en varulv omvandlar sig. Tycker inte att jag sett en sådan omvandling i andra berättelser eller så har jag inte bara läst tillräckligt mycket om varulvar.

Det här är en ganska kort bok på 230 sidor så det går ganska snabbt att läsa.


Betyg: 3.5 av 5



The Iron Queen, The Iron Daughter, The Iron Knight (The Iron Fey #2-4) av Julie Kagawa
(goodreads)

Förra året läste jag The Iron King och bestämde mig för att läsa alla övriga böckerna i serien nu på en gång så jag skulle få den läst. Jag har egentligen inte så mycket att säga om böckerna var för sig för jag blandar ihop böckerna, så det blir en liten sådan här mini-recension istället.
Efter The Iron King så har jag fortfarande inte fastnat för någon av huvudkaraktärerna eller kärleksförhållandet mellan dem. Jag tyckte de var ganska cheesyga. Men jag gillade att Meghan till slut växte som karaktär och kunde ta hand om sig själv. Katten Grimalkin har varit en favorit ända sedan första boken så jag är glad att han har återkommit i varje bok och hållit intresset uppe.
Däremot tyckte jag att en stor del av de äventyr som de var på under böckernas gång var spännande och gjorde att jag fortsatte att läsa, för man vill ju bara veta hur det kommer att sluta. Speciellt The Iron Knight som var Ashs äventyr för att bli mänsklig, då tyckte jag att man fick besöka en större värld förutom de vanliga älv-områden och speciellt också när det var så mycket på gång med de där olika "faserna" som han var tvungen att gå igenom och hur det förflutna hann ikapp honom.

Det finns ju en spin-off serie också som heter Call of Forgotten, men jag kommer troligen inte att läsa den (men man vet ju aldrig..).

Helhetsbetyg: 3.5 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar