5 november 2014

Livets & dödens villkor

Titel: Livets & dödens villkor (eng. The Facts of Life and Death)
Författare: Belinda Bauer
Översättare: Leif Janzon
Utgivning: Modernista, 2014 (tack så mycket Modernista för recensionsexemplaret!)


Livets & dödens villkor är Bauers femte roman och den andra som jag läst. Jag läste Mörk jord för ett par år sedan och vill minnas att jag tyckte den var bra. När jag fick Livets & dödens villkor tog jag nästan genast itu med den och den var riktigt bra! Det är inte så ofta som jag läser en deckare ur ett barns perspektiv.

Tioåriga Ruby är en ganska ensam flicka som hamnar mellan sina föräldrars gräl och favoriserar sin pappa, blir mobbad i skolan och allt hon önskar sig är en ponny och att få följa med sin pappa när han går på Revolvermännens möte. Men det är innan unga kvinnor som terroriseras kring en kustort i sydvästra England istället går över till att bli mördade och då beger sig Ruby och hennes pappa ut sena kvällar och nätter för att spana efter mördaren och skjutsa hem unga kvinnor. Jag fick genast tycke om Ruby och hur hon bara är ett barn som köper Mars (min favorit också!) och en hästtidning för sin veckopeng, men man ser även att omgivningen hon är i påverkar henne och att hon inte direkt förstår konsekvenserna. Ibland så kunde jag tycka att hon verkade ett par år äldre än sina tio år och det gällde även hennes få vänner som hon hade.

Jag tycker att karaktärerna porträtterades rätt så bra med att visa både deras bra och dåliga sidor. En karaktär som jag fastnade för var en av poliserna vars tankar ofta vandrade iväg om det vardagliga livet fastän han borde vara fokuserad på jobbet han gör.
Det som jag ganska snabbt fick en känsla av var att det nästan kändes som om boken var filmatiserad eftersom kapitlen flyter bra över till de olika karaktärerna som hade någon roll i boken och att man lätt kunde följa med vad som hände.

Jag har inte läst Bauers tidigare böcker Skuggsida, Ni älskar dem inte och Betraktaren än, men ser verkligen fram emot att läsa dem också och även hennes framtida böcker. Bauer är definitivt en författare som hamnat på min lista vars böcker skall läsas.

Betyg: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar