14 april 2015

Den lille prinsen av Antoine de Saint-Exupéry

Titel: Den lille prinsen (orig. Le Petit Prince)
Författare: Antoine de Saint-Exupéry
Översättare: Nova Gullberg Zetterstrand & Henrik Petersen
Utgivning: Modernista, 2015 (orig. 1943)
ISBN: 978-91-86629-02-1 (inbunden)
Recensionsexemplar: Ja, tack så mycket Modernista!



Handling: Mitt ute i Saharaöknen, där en pilot tvingats nödlanda sitt flygplan, dyker en liten prins upp från ingenstans. Det tar lite tid för dem att förstå varandra. Men så kommer också den lille prinsen från en annan planet, där hans ros väntar på honom. En dag reste han hemifrån, efter smärre osämja med rosen, för att hitta nya vänner och lära sig saker. 

Det var så han mötte människan, som förbryllar honom. Varför värderar hon så gärna sin tillvaro med hjälp av siffror? Eller dömer efter utseende, när den sanna skönheten ju inte går att se med ögonen? 

Det är några av de frågor som begrundas medan flygaren och prinsen »tämjer« varandra, vilket enligt prinsens lärdom är svaret på kärlekens mysterium. (Modernista)



Jag hade inte hört om Den lille prinsen innan så jag blev riktigt glad när Modernista skickade den till mig, då jag gärna vill läsa mer barnböcker och klassiker. Boken är på 95 sidor med fina färglagda illustrationer som gör det hela roligare att läsa och kanske lite mer förståelig än om det bara var enbart text.

När jag väl kom igång med att läsa den började jag inse att det här inte är någon vanlig barnbok som jag först trodde. Samtidigt som det är en söt och fin berättelse om den lille prinsen så är det en väldigt filosofisk, tankeväckande och ibland lite smått förvirrande bok. Trots att den kanske klassas som en bok för barn så anser jag att det är en bok som även vuxna definitivt ska läsa. Det här är en tidlös klassiker som når fram till alla, oavsett ålder, med sina budskap (om man då sedan gillar den alternativt förstår sig på den eller inte är en annan sak).

Den lille prinsen är en bok som jag kommer att spara och hålla i tankarna. Någon dag kommer jag att läsa om den, antingen för mig själv eller för framtida barn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar