6 januari 2016

Veckans bokbloggsfråga – Vecka 1



De senaste veckorna har jag sett Carolas Veckans bokbloggsfråga och tänkte jag skulle haka på. Den här veckan är frågan om utmaningar:

Kommer du att delta i någon boklig utmaning under 2016? Antingen någon av de som cirkulerar i bokbloggsvärlden eller någon som du gör bara för dig själv. Finns det någon läsutmaning som du skulle vilja genomföra om det bara funnits mer tid?


Det här året tänkte jag bara vara med i tre läsutmaningar för att inte göra det för överväldigande för mig. Och de här går ganska bra ihop med vad jag är ute efter med mina bokmål: läsa böcker, fokusera på att få mina olästa böcker lästa och avsluta serier.

Den första utmaningen jag har är Goodreads Reading Challenge där jag har tänkt att jag ska läsa minst 50 böcker. Självklart hoppas jag på fler, men jag tänker inte stressa över det då jag vet att jag inte kommer att hinna läsa 100 böcker som jag egentligen skulle vilja hinna med.

Sedan är jag med i Nellys Hylltömning 2016 och som under året kommer att ha olika utmaningar. Tanken är som namnet säger att man ska tömma(läsa) sin hyllor med olästa böcker. Själv har jag 280+ olästa böcker så det kommer vara riktigt kul att ha utmaningarna som hjälp så att man faktiskt får de där olästa böckerna lästa. Däremot kommer jag inte ha något mål för hur många olästa böcker jag ska läsa under året utan jag kommer att fokusera på att få så många som möjligt lästa (och bara några få bibliotekslån är tillåtet i år).

Som förra året kommer jag också att ha Finish That Series challenge, den här gången har jag satt ett mål på att avsluta minst 10 serier. Jag har så många färdiga serier i mina bokhyllor som jag skulle kunna avsluta så jag tänker satsa på att få de "gamla" serierna lästa innan jag börjar på serier vars alla böcker inte getts ut än.


Ja, och så kan man väl säga det här med att inte köpa böcker kommer att vara en utmaning också! Jag kommer ändå tillåta mig att köpa några nya 2016 böcker som jag sett fram emot väldigt länge och några fortsättningar i en serie för att kunna avsluta en serie, men absolut inte stora mängder som jag de senaste åren har samlat på mig! Tror jag ska fundera på något max antal också för någon gräns får det vara annars spårar det ut x)

Edit// För att hålla reda på mina utmaningar har jag gjort en sida för dem, Läsutmaningar 2016.

2 kommentarer:

  1. Det är verkligen fascinerande så många serier man påbörjar men inte slutför!

    SvaraRadera
  2. Avsluta serier är inte jag heller speciellt bra på så jag har också en sådan utmaning :)

    SvaraRadera